Stichting id11 en Kunstenaarsinitiatief STeC beschikken vanaf mei tot eind 2009 over een groot aantal flatwoningen in de Poptahof in Delft. De woningen bevinden zich in een flat dicht bij elkaar. Ze zijn in goede staat en bevinden zich bij winkelcentrum De Hoven Passage in Delft. Deze woningen willen we inzetten als projectruimte, gastateliers (wonen en werken); Artist In Residence en projectruimte voor de studenten van The Dutch Art Institute te Enschede.www.dutchartinstitute.nl
Projectruimte:
De projectruimtes kunnen worden gebruikt voor kort lopende projecten in de periode januari tot juli 2009. Kunstenaars worden uitgenodigd in de projectruimte locatie gebonden werk te maken of in hun werk een relatie te leggen met de woonomgeving.
_galerij_loop_____
- Er zal aan het begin van elke maand in het laatste weekend een presentatie zijn van het werk.
bij wijze van SPREKEN
- Elke maand presenteert een kunstenaar zijn werk aan de andere deelnemende kunstenaars.
- Verder streven we ernaar elke maand een expert uit te nodigen om een lezing te geven.
Uitgangspunt: english below
Voor dit project is het uitgangspunt de locatie.
Dit zijn twee flatgebouwen in de Poptahof in Delft. De woningen zijn in goede staat en bevinden zich in twee flats dicht bij elkaar nabij het winkelcentrum De Hoven Passage in Delft.
De woningen zijn beschikbaar tot eind 2009 en zullen daarna gesloopt worden.
Kunstenaars maken Site Specific installaties en locatie gebonden werk en zijn hierop geselecteerd.
Iedere kunstenaar zal de woning op zijn eigen manier onder handen nemen.
Waarbij het flatgebouw als zijnde een wonderlijke eigen wereld; een vreemd biotoop; een land op zich, het gemeenschappelijk uitgangspunt is.
Locatie:
www.poptahof.nl:
De locatie bestaat uit twee galerijflats van 11 en van 4 verdiepingen hoog, gebouwd in de jaren 60. Toen werden deze locaties anders beleeft: Het stedenbouwkundig ontwerp was typerend voor die tijd met veel licht, lucht, ruimte en groen. Poptahof lag toen nog aan de rand van de stad en was een luxe wijk met ruime woningen voor Delftse arbeidersgezinnen. Een verademing ten opzichte van de meer benauwde binnenstedelijke bebouwing.
Nu: De buurt is in de loop der jaren minder populair geworden en er trokken steeds meer mensen naar toe die aangewezen zijn op een goedkope woning. Vanaf de jaren ’60 werd, met de eerste migranten, onze maatschappij verrijkt met andere culturen. Naast gezinnen met kinderen kwamen er steeds mee alleenstaanden (met of zonder kinderen) en stellen zonder kinderen. Er ontstond een enorme variatie in gezinssamenstelling en achtergrond. De beperkte keus aan woningtypes in de Poptahof stond haaks op al deze verschillende woonwensen, -gebruiken en -behoeftes.
Verdere uitgangspunten
- De sociale migratie die ontstaat door het slopen van de flats.
- Het anonieme karakter van de flats en daarbij de individualisering.
- Daar tegenover staat de binnenkant van de woningen die heel veel zeggen en vertellen over de laatste bewoners.
- De architectuur van de jaren 60 voor dit soort galerijflats met daarbij de maatschappelijke leefgemeenschap en de huidige leefgemeenschap.
- Het gegeven van wij als kunstenaars die binnentreden in deze huidige leefgemeenschap.
- Onze functie van antikraker ten op zichten van onze functie als kunstenaar.
- Er kan ook op een meer formele manier op de woningen gereageerd worden, vanuit de kunst zelf.
Hieruit ontstaan vele vragen die onderzocht en bediscussieerd kunnen worden.
- Waar gaan de huidige bewoners naar toe? Met het gegeven dat de nieuwe woningen voor hun niet betaalbaar zullen zijn.
- Hoe staan de bewoners ten opzichte van de kunstenaars? En hoe kijken kunstenaars naar deze locatie?
- Kunnen deze groepen wel contact maken?
- Is de bouw een vooruitgang? Is de bouw een verschuiving van verschillende leefgemeenschappen?
- Hoe staat de maatschappij en dan vooral dit stukje maatschappij en daarbij Woonbron ten opzichte van kunst?
- Wat is vrijheid voor een kunstenaar?
Aan het project nemen deel; Lisa van Bommel, Marc Claeijs, Astrid Dekkers, Roos Hoffmann, Jolanda Jansen, Matthijs Kiel, Hetty Krapels, Viola Onderdelinden, Myrhte Rootsaert en Patric van Vught.
FLAT_land RE_loaded english
Site Specific project with 9 artists.
Starting point: the location
The location exists out of two flats billed in the 60ties.
At that time the experience of this environment was different from now.
The urban development was typical for that time, with a lot of light, air, space and green area’s. Than the Poptahof was on the edge of this town and it was a luxury neighbourhood with comfortable houses for worker families. At that time a relief opposite the more oppressed centre of Delft.
Now the neighbourhood is less popular and during the time of years more and more people who need cheap buildings came to live in the Poptahof. Different cultures came together. Besides families with children there came more singles and couples without children. Because of this the population of the Poptahof became an enormous variation in family situations and backgrounds. Now the flats in the Poptahof are limiting and don’t satisfy the needs of the population.
Other starting points
- social migration by the demolition of the flats
- anonymous character of the flats / individualism
- the history by what is left behind in the buildings by the last in inhabitants.
- social community and architecture
- the artists working in this community
- our function as an artist in this structure
- reacting on the formal aspects of the space
Questions
- Are the changes in the Poptahof a change for the better?
- Where are the present house-owners moving to?
- How do the present house-owners feel about the artists living and working in the empty houses and what do they think about art in general?
- Can these two different groups make contact?
- How do the artists experience this environment?
- What is freedom for an artist and what are limitations?
Participants of the projec are; Lisa van Bommel, Marc Claeijs, Astrid Dekkers, Roos Hoffmann, Jolanda Jansen, Matthijs Kiel, Hetty Krapels, Viola Onderdelinden, Myrhte Rootsaert en Patric van Vught.
|